Bel 112 voor dringende politiehulp | Politie nodig, niet dringend? Bel 014 56 47 00

dringend 112
niet dringend 014 56 47 00

jul 2018 Wat doen als je identiteitskaart gestolen of verloren is?

In België heeft iedereen vanaf 12 jaar een identiteitskaart en geldt er een algemene identificatieplicht voor iedereen vanaf 15 jaar. Dit wil zeggen dat je je identiteitskaart altijd moet bij hebben. De politie kan vragen om je identiteitskaart te laten zien. Buitenlanders die in België wonen of verblijven moeten ook een identiteitsbewijs kunnen voorleggen. Dit kan zijn: een (internationaal) paspoort of een (voorlopige) verblijfsvergunning. Maar wat moet je doen als je identiteitskaart gestolen is of als je ze bent verloren.

Gestolen identiteitskaart

AIs je identiteitskaart gestolen is, geef dit dan zo snel mogelijk door aan Doc Stop op het nummer 00800 2123 2123 of op 0032 2 518 21 23 en aan de politie. Door je aangifte voorkom je dat iemand misbruik maakt van jouw identiteitskaart. Je krijgt een attest van je aangifte waarmee je een nieuwe identiteitskaart kan aanvragen bij de stad of gemeente waar je woont.

Verlies van je identiteitskaart

Om een verlies van je identiteitskaart aan te geven, kan je rechtstreeks terecht bij de bevoegde dienst van de stad of gemeente van je woonplaats. Hiervoor moet je dus niet meer bij de politie zijn. Het voordeel hiervan is dat je maar naar één dienst moet gaan en dat je dan onmiddellijk je nieuwe identiteitskaart kan aanvragen. Je bent dus sneller geholpen.

Hoe diefstal van een identiteitskaart aangeven?
  • Je kan de diefstal aangeven in elk politiekantoor van het land
  • In onze politiezone moet je hiervoor een afspraak maken. Een afspraak maken kan via onze website of telefonisch op het nummer 014 56 47 00
  • Breng iets mee om je identiteit te bewijzen zoals een reispas, foto’s, … 
  • De politie noteert je aangifte van diefstal en signaleert je identiteitskaart om misbruik te voorkomen. 
  • Je krijgt een attest mee. 
  • Met dit attest ga je zo snel mogelijk naar de bevoegde dienst van je stad of gemeente van je woonplaats om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. 
  • Zolang je geen nieuwe kaart hebt, geldt het attest in België als identiteitskaart. Ga je in deze periode naar het buitenland en heb je nog een geldig paspoort (reispas) dan kan je dit gebruiken. Heb je geen geldige reispas, ga dan zo snel mogelijk met het attest naar de bevoegde dienst van je woonplaats. Zij contacteren op hun beurt de diensten van de provincie om je documenten alsnog in orde te brengen.
Na aangifte onmiddellijk en onherroepelijk onbruikbaar

Identiteitsdocumenten die worden aangegeven als gestolen of verloren, zijn onmiddellijk en onherroepelijk onbruikbaar, zelfs indien ze later worden teruggevonden. Kijk dus nog eerst grondig na of je je identiteitsdocumenten niet vindt, vooraleer aangifte te doen. Het kan je geld en moeite besparen.

Wat moet je doen in geval van diefstal van je identiteitskaart, paspoort of rijbewijs tijdens je verblijf in het buitenland?
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij het dichtstbijzijnde politiekantoor. Vraag een kopie van het proces-verbaal. Doe opnieuw aangifte in het politiekantoor van je woonplaats bij je terugkeer in België indien je voertuig, identiteitsdocumenten of andere identificeerbare voorwerpen werden gestolen.
  • Bel naar Doc Stop op het nummer 00800 2123 2123 of +32 2 518 21 23 om je identiteitskaart, paspoort of verblijfstitel te blokkeren en zo fraude te voorkomen. 
  • Ga naar het Belgische consulaat ter plaatse om een attest van diefstal of verlies aan te vragen. Neem twee pasfoto’s mee en ook alle documenten waarover je beschikt om je identiteit te bewijzen (kopie van de gestolen documenten, je rijksregisternummer, …). Het consulaat maakt een document op waarmee je naar België kan terugkeren. Dit nooddocument wordt echter niet altijd onmiddellijk afgeleverd.

Ben je met het vliegtuig op reis, dan neem je best contact op met je luchtvaartmaatschappij vooraleer de terugvlucht aan te vangen.

Het consulaat mag geen duplicaat opmaken van je rijbewijs. De aanvraag van een nieuw exemplaar moet gebeuren in je woonplaats in België. Indien er geen Belgische diplomatieke vertegenwoordiging is in het land waar je je bevindt, kan je terecht bij een consulaat van een lidstaat van de Europese Unie. Eénmaal terug in België, ga je zo snel mogelijk naar de bevoegde dienst van de gemeente waar je woont om nieuwe documenten aan te vragen.

Enkele tips
  • Laat nooit identiteitspapieren zonder toezicht of op een plaats waar ze niet in veiligheid zijn achter zoals in een wagen, een hotelkamer (zonder kluis), een kleerkast, een zak die je zonder toezicht achterlaat terwijl je in het zwembad bent of op het strand, … Waardepapieren of geld achterlaten in een gesloten reiskoffer in de hotelkamer biedt geen enkele garantie tegen diefstal.
  • Huur in je hotel een kleine kluis om waardevolle documenten of geld tijdens je verblijf veilig op te bergen. Plaats er de documenten in die niet onmiddellijk onmisbaar zijn.
  • Bewaar je identiteitsdocumenten op een veilige plaats. Er bestaan hiervoor zakjes die je onder je kledij kan dragen.
  • Noteer de nummers van uw officiële documenten in een zakboekje of in een agenda. 
  • Maak een kopie van uw identiteits- en reisdocumenten en bewaar ze op een veilige en aparte plaats. Beter nog: scan je documenten in en bewaar een kopie in je persoonlijke e-mailbox. Een internettoegang is dan voldoende om de gescande documenten op te vissen en af te printen.
  • Maak een nauwkeurige overzichtslijst van je waardevolle voorwerpen zoals een fototoestel, videocamera, GSM, … Noteer hierop merk en type, serie- en/of identificatienummer en/of markeringscode en geef een korte beschrijving.
  • Neem de contactgegevens van je verzekeringsmaatschappij mee.