Bel 112 voor dringende politiehulp | Politie nodig, niet dringend? Bel 014 56 47 00

dringend 112
niet dringend 014 56 47 00

nov 2017 Wil je vier keer minder kans op een ongeval? Blijf van je smartphone als je aan het rijden bent!

Afleiding door GSM- en smartphonegebruik behoort, naast overdreven snelheid, rijden onder invloed en rijden zonder gordel, tot de grootste gevaren in het verkeer. Met je GSM of smartphone in de hand bellen en rijden is niet alleen verboden (je riskeert een boete van 116 euro), het is bovendien levensgevaarlijk voor jezelf, je passagiers en andere weggebruikers. Veel bestuurders denken dat ze naast sturen, schakelen, richtingaanwijzers gebruiken, … ook nog wel even kunnen bellen, sms’en, Whatsappen, Facebooken, mailen, … Niet dus! In bijna zeven op tien ongevallen speelt afleiding een rol. En toch toont onderzoek aan dat automobilisten 4,2 procent van hun tijd dat ze aan het rijden zijn, bezig zijn met hun mobiele telefoon. Hoog tijd dus om dit te veranderen.

Risico’s

Als je belt of gebeld wordt tijdens het rijden …

  • loop je tot vier keer meer risico om in een ongeval betrokken te raken. En dit risico neemt met een veelvoud toe als je berichten typt/leest, surft op het internet of filmpjes bekijkt.
  • reageer je trager op wegsituaties.
  • stuur en rijd je bruusker en kan je dus moeilijk een rechte koers aanhouden waardoor je van je rijbaan kan afwijken.
  • vertraag je plots.
  • merk je veranderingen in de verkeerssituatie veel trager op.
  • zie je vier op de tien verkeersborden niet.
  • kijk je minder in je spiegels.
  • geef je in één op de vier gevallen geen voorrang waar het moet.
  • heb je geen oog voor kwetsbare weggebruikers.
Vijf seconden

Eén seconde onoplettendheid is al voldoende om een zwaar verkeersongeval te veroorzaken. Om een berichtje te typen, kijk je gemiddeld vijf seconden niet naar de weg. Dat vergroot je risico op een ongeval maar liefst 23 keer! Het meest gevaarlijk blijkt het gebruik van sociale media te zijn. Wie vanachter zijn stuur een tweet verstuurt of de Facebook-updates van zijn vrienden checkt, beïnvloedt zijn rijgedrag daar immers sterker mee dan wanneer hij zou rijden onder invloed van alcohol of cannabis.

File en rood licht

In de file of aan een rood licht bellen, is ook verboden. Alleen wanneer je effectief stopt om iemand te laten in- of uitstappen of wanneer je geparkeerd staat, mag je bellen achter het stuur.

Handsfree?

Handsfree bellen is nauwelijks veiliger. Het gesprek kan de aandacht van de bestuurder van de weg afleiden en eveneens je rij- en stuurgedrag beïnvloeden. Probeer tijdens het rijden geen te lange, emotionele of stresserende gesprekken te voeren. Tenslotte is autorijden op zich (soms) al stresserend genoeg.

Bel je handsfree en leidt je handenvrije telefoon je af zodat je je voertuig niet goed meer in de hand hebt, dan kan je daarvoor ook worden beboet.

Smartwatch?

Hier geldt hetzelfde als bij handsfree bellen. Als de smartwatch je afleidt en je je voertuig niet meer goed in de hand hebt, riskeer je een boete.

‘Veilig rijden’-apps

Als je weet dat je niet aan je mobiele telefoon kan weerstaan in de auto, kan je een app installeren die je smartphone blokkeert tijdens het rijden. Er zijn er meerdere op de markt. Je kiest best een simpele en effectieve app. Ze detecteren dat je met je auto aan het rijden bent en maken dan je telefoon onbereikbaar. Bellers krijgen vaak automatisch een sms met een melding als ‘Ik kan nu de telefoon niet opnemen, want ik ben aan het rijden’. Vaak worden ook de geluiden van alle meldingen uitgeschakeld. In de sommige nieuwe besturingssystemen is zo’n functie zelfs al ingebouwd.