Bel 112 voor dringende politiehulp | Politie nodig, niet dringend? Bel 014 56 47 00

dringend 112
niet dringend 014 56 47 00

nov 2016 Last van fraude, oplichting, bedrog, … ? Meld dit bij meldpunt.belgie.be

Onlangs werd er een nieuw online meldpunt (www.meldpunt.belgie.be) opgericht door de Federale Overheidsdienst Economie om allerlei vormen van oplichting, bedrog, fraude en illegale handelspraktijken te melden.

Wat kan je melden?
  • Illegale handelspraktijken en bedrog: misleidende reclame of prijsaanduiding, problemen met een krediet, ongewenste oproepen of e-mails, leveringsproblemen, foute voedseletikettering, garantieproblemen, niet-naleving rookverbod, ...
  • Fraude: phishing, spoofing (zich online voordoen als iemand anders), valse waardebonnen per e-mail, sluikwerk/zwartwerk/schijnzelfstandige, ...
  • Oplichting: valse facturen, valse loterij, valse boetes per e-mail, …
Wat gebeurt er met je melding?

Aan de hand van gerichte vragen krijg je, als het gaat om een gekend probleem, van het meldpunt meteen een antwoord met advies of doorverwijzing naar de bevoegde instantie die je kan verder helpen. Gaat het om een nieuw fenomeen, dan stuurt het meldpunt je melding door naar de bevoegde instantie die zal antwoorden. Tegelijkertijd worden de meldingen geanalyseerd door de bevoegde autoriteiten en starten zij indien nodig een onderzoek.

Wat doet het meldpunt niet?

Het meldpunt is geen dienst voor noodoproepen en beschikt niet over een 24 uur op 24 permanentie. Het meldpunt lost ook geen individuele problemen of klachten op.

Geen internet?

Het blijft mogelijk om schriftelijk een bedrog, fraudegeval of oplichting te melden. Hiervoor kan je een brief schrijven naar de Economische Inspectie (FOD Economie, Algemene directie Economische Inspectie, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel).

Telefonische meldingen zijn niet mogelijk, maar op het gratis infonummer van de FOD Economie (0800 120 33) kunnen consumenten en ondernemingen steeds terecht voor meer informatie en vragen over Meldpunt.

Nadeel?

Heb je nadeel geleden van dergelijke praktijken – je hebt geld verloren, je hebt valse boetes betaald, … - dan kan je best klacht indienen bij de politie.

Tips om frauduleuze e-mails te herkennen
  • Ga na van welk e-mailadres de mail is verstuurd. Daaraan kan je al vaak zien of het om een valse mail gaat.
  • Wees voorzichtig met koppelingen in de e-mail. Het lijkt erop dat je wordt doorgestuurd naar een echte website, maar vaak kom je terecht op een website die niets te maken heeft onderneming waarvan de e-mail zogezegd afkomstig is.
  • Controleer of de website die je opent echt is. Moderne browsers zoals Safari 5, firefox 7, Google Chrome en Internet Explorer 10 geven de naam van de onderneming in het groen weer als de site een controle heeft ondergaan en van een echte onderneming is.
  • Let op de begroeting in de mail. Frauduleuze mails beginnen meestal met algemene zinnen zoals ‘Gewaardeerde klant’ of met een e-mailaccountnaam en niet met je echte naam zoals de meeste echte ondernemingen, waar je klant bent en je gegevens achterliet, wel doen.
  • Geef nooit persoonlijke accountinfo via e-mail. Neem altijd vooraf contact op met de onderneming die deze informatie opvraagt. Bewaar het bericht niet en klik niet op een koppeling in het bericht. Veel ondernemingen waarderen het om op de hoogte gehouden te worden van frauduleuze mails om info van hun klanten in te winnen.
  • Wees voorzichtig met bijlagen. Ontvang je ongevraagd een bericht met bijlage, open deze dan niet. Contacteer eerst de onderneming om dit te checken.
  • Veel voorkomende frauduleuze mails
  • Mails om een snelheidsboete te betalen. De politie verstuurt nooit een betaling van een proces-verbaal per mail. Bij fictieve boetes staat ook nooit je nummerplaat van je voertuig vermeld.
  • Mails afkomstig van banken omdat er problemen zijn met je internetbankingsysteem of omdat je gegevens moeten aangepast worden. Ze vragen om op een link te klikken en logingegevens, paswoord en soms nog meer persoonlijke gegevens in te vullen. Op deze manier stelen ze jouw gegevens. Je bank vraagt nooit via mail je persoonlijke gegevens.
  • Mails om telefoonfacturen te betalen. Hier staat ook nooit je telefoonnummer op. Ook dit is een teken aan de wand.
  • Erfenissen, huwelijken, goedkope leningen, loterijen en kansspelen, … Daders zijn alleen uit op je geld, ook al beloven ze je van alles. Het komt er altijd op neer dat jij eerst kosten moet betalen zoals successierechten, administratiekosten, …Eens je dat betaald hebt, hoor je er nooit nog iets van. 

In al deze gevallen geldt maar één raad: beantwoord de mails niet en verwijder ze van je computer.

Nuttige extra info
Bronnen