Bel 112 voor dringende politiehulp | Politie nodig, niet dringend? Bel 014 56 47 00

dringend 112
niet dringend 014 56 47 00

23 aug 21 Politiezone Geel-Laakdal-Meerhout één van de pioniers in provincie Antwerpen met digitale woonstcontroles

Na elke adreswijziging, doet een wijkagent een ‘woonstcontrole’. Hierbij controleert hij of je effectief op het opgegeven adres woont. Als alles in orde is, kan je daarna ingeschreven worden op je nieuwe adres. Een adreswijziging is iets waarbij zowel de dienst burgerzaken van de gemeenten als de politie betrokken zijn. Vanaf nu verloopt dit hele proces volledig digitaal.

Geen papier meer

“De dienst burgerzaken maakt een dossier aan, dit komt onmiddellijk op de smartphone van de betrokken wijkagent terecht. Na de woonstcontrole door de wijkagent, kan de dienst burgerzaken de procedure verderzetten. Gedaan met papieren die van de gemeente naar de politie moeten komen en weer terug moeten” zegt Wim Boons, wijkagent in Meerhout - Centrum. En het heeft nog meer voordelen, aldus Martine Smets wijkcoördinator van Meerhout: “We kunnen op ieder moment de status van elk dossier opvolgen. Het gaat ook sneller omdat we geen tijd meer verliezen met het overbrengen van documenten. We kunnen alles via tablet, smartphone of PC afwerken. En als wijkcoördinator, maar ook vanuit de dienst burgerzaken van de gemeente, is het makkelijk om het overzicht te bewaken aan de hand van kleurcodes. Bovendien verloopt alles via een driewegsauthentificatie wat zorgt voor een veilige werkomgeving wat erg belangrijk is aangezien we met persoonlijke gegevens werken. Niets dan voordelen dus!”

Geel, Laakdal en Meerhout doen mee

Begin dit jaar werd het nieuwe systeem uitgetest. Daarna werd het systeem verder op punt gezet en op 15 juni werd het eerste online dossier behandeld. In Laakdal en Meerhout zijn we er al mee aan de slag. De stad Geel volgt eind september.

Wat is domiciliefraude?

Wanneer het adres van inschrijving niet overeenkomt met de werkelijke toestand die door de wijkagent wordt vastgesteld, is dit vaak te wijten aan onzorgvuldigheden vanwege de betrokken burger. In sommige gevallen, wanneer dit bewust gebeurt, is er sprake van domiciliefraude.   Domiciliefraude is geen doel op zich, maar wordt gepleegd met het oog op allerlei voordelen (fiscaal, financieel, sociaal, electoraal, …) die verbonden zijn aan een hoofdverblijfplaats. Inschrijvingen in het bevolkingsregister bij het begin goed controleren door een grondige woonstcontrole, is de meest preventieve aanpak in de strijd tegen domiciliefraude.

Wat houdt een woonstcontrole in?

“Een woonstcontrole dient om te achterhalen dat de persoon in kwestie effectief verblijft op het opgegeven adres. De wijkagent komt hiervoor altijd ter plaatse voor een bezoek en een gesprek. Verder let hij op de aanwezigheid van meubels en persoonlijke spullen. Uiteraard kondigen we zo’n bezoek nooit aan. Het kan dus gebeuren dat we meerdere keren moeten langsgaan vooraleer we effectief de woonstcontrole kunnen uitvoeren. Indien er indicaties zijn van fraude kunnen we een uitgebreider onderzoek opstarten naar bijvoorbeeld energieverbruik en sociale leven van de persoon”, aldus wijkagent Wim.