Bel 112 voor dringende politiehulp | Politie nodig, niet dringend? Bel 014 56 47 00

dringend 112
niet dringend 014 56 47 00

14 jan 21 Informatieveiligheid: bekijk e-mails en hun afzender goed voor je ze opent

12 procent van de collega’s laat zich vangen door phishing*

* cijfers Audit Vlaanderen

Vind je een mail of telefoontje verdacht? Beantwoord dan deze vragen:

  • Is het onverwacht?
    Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender?
  • Is het dringend?
    Kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?
  • Ken je de afzender?
    Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten.
  • Vind je de vraag vreemd?
    Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
  • Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?
    Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie? Als je twijfelt klik niet op de link, maar surf zelf naar de website van de organisatie.
  • Word je persoonlijk aangesproken?
    Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
  • Bevat het bericht veel taalfouten of onverwachte vertalingen?
    Taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
  • Zit het bericht in je Spam/Junk folder?
    Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
  • Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?
    Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.

Herken jij valse e-mails? Doe de test!

https://www.safeonweb.be/nl/leer-valse-mails-herkennen

Bron: campagne IOK - informatieveiligheid 2021